Ravenna, new infant's centre (Competition)
client/committente: Municipality of Ravenna/Comune di Ravenna
period/periodo: 2003-2007
project/progetto: Giancarlo De Carlo e Associati
architect in charge/responsabile: Antonio Troisi, partner/associato
A great
blanket laid gently on the ground. It is the covering element of the new centre
for infants that characterizes and marks the intervention as a visual
counterpoint on the surrounding plain. The components of the project are simple
but it is their aggregation that is complex: they are brought near, they
penetrate each other, they overlap and separate, creating a dynamic and
multiple organism that stimulates the fantasy and the senses of the small users
and responds with the flexibility of the spaces to the requirements of their
activities.
With respect to the surroundings, the building maintains and seeks some complementarities, as much with the area that immediately encloses it as, more generally speaking, with the sober and measured landscape of Ravenna, with its local materials and construction techniques that are the result of a long historical sedimentation and which have preserved some of their distinctive characteristics over time.
From the road the building appears as a long unplastered brick wall, interrupted by windows and protected by an arcade that ends in a wide cantilever roof around a large tree. This marks the entrance. On the side of the canal, which is crossed by a wooden bridge, a line of trees flanks the path through the garden as far as the entrance. There is no qualitative difference or subordination between built-up and open spaces: the garden is integrated with the building and divided in its turn into areas that correspond to the internal locations, so that it is enough to just move a glassed wall to achieve the continuity between exterior and interior that confers unity to the intervention.
All sections, the generating nuclei of the building, are of similar size and form, but vary in how they are joined together: whereas in the nursery they are gathered into an introvert configuration, in the kindergarten, where the contact of the children with the outside world is more direct, they assume a more extrovert composition. The partitions, furnishings and mobile facilities make various conformations possible; natural light penetrates from the large windows, from the skylights on the roof and from the internal patios, the various focal points of the organism, which consent protected play outside and a simultaneous view of the various activities around the glass partitions.
De Carlo’s lengthy experiments on spaces dedicated to instruction is enriched here with his care of details, the spatial quality and the special materials that suit the requirements of children: wood in the floors and roof which curves sinuously to form a warm protective shell, lively colours for the plaster and large bright windows.
Una grande coperta morbidamente adagiata sul terreno. E’ l’elemento di copertura del nuovo Polo per l’infanzia a caratterizzare e segnalare l’intervento come contrappunto visivo nel territorio pianeggiante.
Le componenti del progetto sono semplici ma è complessa la loro aggregazione: sono accostate, penetrano l’una nell’altra, si sovrappongono e si separano, dando luogo a un organismo dinamico e molteplice per stimolare la fantasia e i sensi dei piccoli utenti e rispondere con la flessibilità degli spazi alle esigenze della loro attività.
Rispetto all’intorno, l’edificio mantiene e ricerca alcune complementarità, tanto con l’area che lo circonda immediatamente quanto, più in generale, con il misurato e cadenzato paesaggio ravennate, con i suoi materiali e con le tecniche costruttive locali, che derivano da una lunga sedimentazione storica e hanno conservato nel tempo alcuni dei loro caratteri distintivi.
Dalla strada l’edificio si presenta come una lunga parete di mattoni faccia a vista, interrotta da vetrate e protetta da un portico, che termina in un’ampia pensilina intorno a un grande albero, segnale dell’ingresso principale. Dal lato verso il canale, attraversato da un ponte di legno, un filare di alberi fiancheggia il percorso attraverso il giardino fino all’ingresso. Non esiste differenza qualitativa né subordinazione tra spazi edificati e spazi aperti: il giardino è integrato con l’edificio e diviso a sua volta in aree corrispondenti agli ambienti interni, per cui è sufficiente lo scorrimento di una parete vetrata per realizzare quella continuità tra esterno e interno che conferisce unità all’intervento.
Tutte le sezioni, nuclei generatori dell’edificio, sono di dimensioni e forme analoghe ma variano nell’aggregazione: mentre nel nido si compongono in una configurazione introversa, nella scuola materna - dove il contatto dei bambini col mondo esterno è più diretto - assumono una composizione più estroversa. I tramezzi, gli arredi e le attrezzature mobili permettono varie configurazioni; la luce naturale penetra dalle ampie finestre, dai lucernari sulla copertura e dai patii interni, veri punti focali dell’organismo, che consentono giochi all’aperto protetti e la visione simultanea delle varie attività intorno alle vetrate.